skull-and-crossbones-1418827_640

נזקי העישון לשיניים

ידוע לכל שעישון אולי עשוי להיות מהנה, אך יחד עם זאת הוא גם עשוי להיות לא מעט מענה, וזאת כי הוא עלול להוביל לסרטן, לפגום בקצב הלב, לפגום בזרימת הדם, לפגום באונות הגברית ובפריון הנשי, להוסיף קמטים מיותרים לעור הפנים וכדומה, אך בנוסף לכל זאת, גם ראוי לדעת שישנה טריטוריה נוספת שאינה נשארת אדישה אל מול העישון, כאשר הפעם מדובר בטריטוריית הפה. אי לכך, אם גם לכם חשובה בריאות הפה, מוטב שתקראו את המאמר הבא:

 

נתונים סטטיסטים

בהתאם לנתונים הסטטיסטיים, נמצא קשר מובהק בין הציבור המעשן לבין הסבירות שהוא יסבול ממגוון בעיות חניכיים, מפגיעה ישירה באסתטיקה של חלל הפה, מאיבוד העצם ואף מתופעת נשירת שיניים, כאשר אם לא די בכך, הרי שגם יש לציין אמת נוספת ולא נעימה – נמצא קשר ישיר בין ציבור המעשנים לבין האחוזים בציבור אשר סובלים מסרטן השפתיים, הפה, הלוע והגרון.

 

הסיכון שמאחורי קופסה ליום

מה עוד מעלים המחקרים השונים בתחום? יותר מ40% מהאנשים שהחלימו מסרטן בחלל הפה, אך שבו במהרה לעשן, גם שבו עם הזמן לסבול מתקיפת המחלה ואף באופן יותר חמור, ומי שמעשן למעלה מקופסה ליום, בעצם מגדיל את הסיכויים (פי 7 מאדם ממוצע) ללקות בסרטן בחלל הפה.

 

שלל השפעות שליליות

עד כה זרקנו לאוויר מגוון בעיות לא נעימות שהעישון עשוי להוביל אליהן, ואילו עתה נעצור ונדבר במעט יותר לעומק אודות מגוון התופעות השונות:

  1. שכבה צהבהבה – ראשית נציין שהעישון יוצר על פני השן שכבה צהבהבה אשר אינה ניתנת להסרה עצמית, אלא רק ע"י מעורבות של שיננית, כאשר אין להבטיח שכל הפיגמנטים יוסרו לחלוטין.
  2. הבל פה – אף אחד אינו אוהב לדעת שאנשים נרתעים להתקרב אליו בעת דיבור, ולו כי הוא מדיף מהפה ניחוחות לא נעימים, ועל כן יש להכיר בכך שהכימיקלים שמופקים בעת העישון נשארים במשך זמן על רקמות הפה, והם אלו שמובילים להבל פה מרתיע.
  3. פגיעה בהליך הריפוי – ציינו שעישון מוביל לכיווץ כלי הדם ועל כן נוסיף שבמקרה של טיפולי שיניים, עובדה זו עשויה לפגום בהליך הריפוי, ואף להפוך שלל טיפולי שיניים להרבה פחות נעימים.
  4. אבנית – העישון פוגע בכמות הפרשת הרוק, עובדה שמובילה די מהר לתופעת העששת. בנוסף העישון יוצר שכבה מחוספסת על פני השן, אליה נצמדים שאריות מזון וחיידקים, וכאשר שכבה זו מסתיידת, היא גם כן עשויה להוביל לאבנית.
  5. דחיית שתלים – אנשים שנזקקים לשתלים והם משתייכים אל הציבור שמעשן, עשויים לסבול מסיכויי הצלחה מופחתים, ולו כי יש פגיעה ישירה באיכות העצם עליה מושתת התהליך.
    עישון כרוני עשוי להוביל לנפיחות ולדימומים מהשיניים ועם הזמן גם לספיגת העצם, כך שהשיניים יאבדו את העוגן ועל כן הן פשוט מאוד ינשרו.

 

יש פתרון

לסיכום נציין שיש קשר ישיר בין עישון לבין מגוון נזקים לשיניים בפרט ולחלל הפה בכללי, ועל כן חשוב ביותר לשקול הפסקת עישון בהקדם הניתן – עניין שמתחיל בקבלת החלטה וממשיך לצד העזרה הנכונה.

 

ראשי / מדיה / בלוג / נזקי העישון לשיניים