2017-12-27 (4)

טיפול אורתודונטי – פתרונות אסטטיים למבוגרים

בעידן המודרני השם דגש על מראה חזותי, ניכרת עלייה בפופולאריות של טיפולים אסתטיים וקוסמטיים, וכן עליה בדרישה לטיפול אורתודונטי בקרב מתרפאים

בעידן המודרני השם דגש על מראה חזותי, ניכרת עלייה בפופולאריות של טיפולים אסתטיים וקוסמטיים, וכן עליה בדרישה לטיפול אורתודונטי בקרב מתרפאים מבוגרים.
המערכת הביולוגית האחראית על הזזת שן, בתגובה לכוח הפועל על השן, ממשיכה להיות פעילה במהלך כל החיים, ומאפשרת תזוזה של שיניים מרגע בקיעתן לכל החיים.
הטיפול האורתודונטי במבוגר יכול להיות בעל ערך רב, ובעל סיפוק הן עבור המטופל והן עבור הצוות המטפל. אולם, מבוגרים רבים, אינם מעוניינים ביישור שיניים סטנדרטי, שכן חוששים מתגובה של הסביבה מבחינה חברתית. לאור זאת, פותחו בארבעים השנים האחרונות, פתרונות אסתטיים, המאפשרים קבלת טיפול אורתודונטי עם מכשור מוסתר או פחות בולט.

הפתרון הראשון והנפוץ ביותר בתחום המכשור האורתודונטי האסטטי הוא השימוש בסמכים בצבע שן ("סמכים שקופים"). סמכים אלו מיוצרים מחרסינה, ומהווים תחליף הולם למכשור האורתודונטי המתכתי. סמכים אלו, אמנם מודבקים בפן החיצוני של השיניים, אך בשל צבעם המשתלב בצבע זגוגית השן הם בולטים הרבה פחות מסמכי המתכת. בעבר היה צורך לקשור את הקשת לתוך הסמך על ידי גומייה שקופה, שהיתה משנה לאחר מספר ימים את צבעה, כתוצאה מפיגמנטים בחלל הפה (קפה, עישון וכו'). כיום ישנם סמכי חרסינה עם מנגנון נעילה מיוחד (Self ligating brackets), המפחית את הצורך בשימוש בגומיות קשירה למינימום. אי לכך מתקבל סמך אסתטי, לאורך כל משך הטיפול, עם שביעות רצון גבוהה מצד המתרפאים. פרטים נוספים על סמכי חרסינה ננעלים מסוג InOvation C ניתן למצוא באתר של חברת GAC, יצרנית הסמכים : http://www.gacinovation.com/.

פתרון מקובל נוסף, הוא סמכים המודבקים בפן הפנימי של השיניים ("סמכים לינגואלים"). בעזרת סמכים פנימיים ניתן לבצע טיפול אורתודונטי, מבלי שהסובבים יבחינו במכשור המודבק בפה המתרפא/ה. מערכות חדשות ומתוחכמות של סמכים, המיוצרים במעבדה מיוחדת ובאופן פרטני לכל מתרפא/ה. השיניים מועתקות בשיטה מאוד מדויקת, על ידי חומר מטבע, העמיד לאורך זמן. המטבע נשלח למעבדה מרכזית בחו"ל, אשר סורקת את המידע למחשב, מייצרת הדמיה של תוצאת הטיפול הרצויה, ומייצרת סמכים המתאימים באופן מדויק לשיניים של המתרפא/ה. פרטים נוספים על סמכים לינגואלים, ניתן למצוא באתר של חברת 3M, יצרנית InCognito : http://www.hiddenbraces.com/.

סוג אחר של טיפול אורתודונטי בלתי נראה, הוא הטיפול באמצעות קשתיות שקופות. הטיפול מבוצע על ידי סדרה של קשתיות. כל קשתית שונה מקודמתה במרחק מדוד, ולכן לבישתה מפעילה לחץ על השיניים בכיוון התנועה הרצוי. מידע מפורט על שיטת טיפול זו ניתן למצוא באתר של חברת Invisalign : http://www.hiddenbraces.com/.

לסיכום, שיטות טיפול חדשות המבוססות על טכנולוגיה מתקדמת, מאפשרות פתרון אסטטי למבוגרים המעוניינים בשיפור מראה ותפקוד המשנן.

 

נכתב ע"י ד"ר עודד יצחקי.
מומחה ביישור שיניים,  מרפאת שיניים שניידר ברוקמאייר בבאר שבע

ראשי / מדיה / בלוג / טיפול אורתודונטי – פתרונות אסטטיים למבוגרים