2017-12-27 (5)

בעיות השיניים נפוצות בזמן הריון

בתקופה הרגישה כמו היריון, גוף האישה עובר שינויים רבים, חלקם בהשפעת ההורמונים, אחרים מסיבות פיזיולוגיות או התנהגותיות. גם על איזור הפה והשיניים ישנה השפעה ולא מעט נשים הרות מדווחות על רגישות בחניכיים ולפעמים אפילו על תחושה לא נעימה של "שיניים מתפוררות". לא מעט נשים הרות סובלות מחניכיים רגישות, נפוחות ולעיתים אף מדממות והחשש העיקרי הוא שחיידקים ומזהמים אחרים יחדרו דרך החניכיים הפגועות לתוך זרם הדם. זיהומים חמורים עלולים לפגוע בעובר, ואף לגרום ללידה מוקדמת. בנוסף לכך, בחילות והקאות של תחילת ההיריון יוצרות סביבה חומצית בפה והחומצה יכולה להוביל להתפוררות השיניים. אכילה מרובה של דברים מתוקים מהווה גורם נוסף להופעת בעיות שיניים במהלך ההיריון.

 

מה לעשות

קודם כל חשוב להבין כי כל בעיה בשיניים או בחניכיים שאינה מטופלת בזמן יכולה להיגרר לבעיה יותר גדולה שיהיה יותר קשה, כואב ויקר לטפל בה. מסיבה זו, בדיקת מצב השיניים והחניכיים צריכה להיעשות מייד לאחר בדיקת היריון ראשונה, זאת בכדי להבין מהו המצב הנוכחי ועל מנת לעקוב אחרי השינויים הבלתי רצויים שעלולים להתרחש במהלך ההיריון. אם האישה סובלת מהקאות מרובות, מומלץ להשתמש בשטיפת פה המכילה פלואוריד לאחר כל הקאה. פלואוריד ינטרל את החומציות ואת החיידקים, יחזק את השיניים וגם ירענן את הפה. מאוד חשוב גם להשתמש בתקופה הזו בחוט דנטאלי אחרי כל ארוחה וגם לעבור למברשת קטנה ועדינה. אפשרות נוספת היא ללעוס מסטיק ללא סוכר למשך מספר דקות לאחר הקאה. כמו כן תזונה בריאה ומאוזנת מבחינת כמות החומצה והסוכר תסייע גם כן להימנע ממצב בעייתי בשיניים ובחניכיים.

 

איך להתמודד

על מנת להתמודד עם בעיות חניכיים יש לבצע הסרת אבנית במהלך ההיריון בתדירות גבוהה מהרגיל, כלומר אחת לחודשיים שלוש. מעבר לכל ההשפעות האפשריות שכבר מנינו, גם החניכיים עוברות שינויים הורמונאליים בתקופת ההיריון ונהיות נפוחות יותר, רגישות יותר ומדממות יותר. צחצוח נכון והקפד על השימוש בחוט דנטאלי יסייעו להתמודד עם זה. בשיניים שעלולות להיפגע בהריון בגלל חוסר מודעות וחומציות יתר בפה צריך לטפל באופן מיידי ולא להמתין עד סוף ההיריון מכיוון שחור בשן יתפתח במהירות גדולה הרבה יותר בהיריון והנזק יהיה מאוד לא נעים ולגרום לצורך בטיפול שורש. ההורמונים שמשתחררים מהמוח בעת כאב השיניים עלולים לגרום לכיווץ הרחם ולהופעת צירים מוקדמים, תוסיפו לכך את סכנת הזיהום שמביאה עימה שן שנמצאת בתהליך ריקבון ותבינו כי זוהי טעות להימנע מטיפולי השיניים במהלך ההיריון.

 

האם ניתן למנוע זאת?

בהחלט כן. ראשית, חשוב להבין כי הטרימסטר השני הוא השלב הבטוח ביותר לטפל בשיניים וחשוב שלא לפספס זאת. בנוסף, חשוב לבצע טיפולי הסרת אבנית, טיפולי חניכיים וטיפולי שיניים בזמן. בנוסף לכך, מומלץ להרבות באכילת מוצרי חלב המנטרלים את החומציות בפה ולהימנע מאכילה מרובה של פירות הדר שמגבירים את רמת החומציות.

ראשי / מדיה / בלוג / בעיות השיניים נפוצות בזמן הריון