2017-12-27 (22)

פחד מרופאי שיניים – תופעה נפוצה

פחד מרופאי שיניים, הידוע גם כדנטופוביה, הוא מעל לכל לא רציונלי. עם זאת, הוא נפוץ הרבה יותר מכפי שרצוי שיהיה, בהתחשב בחשיבות טיפולי השיניים בחברה המודרנית. החשיבות של טיפולי השיניים ידועה, אמנם, לכולנו – אבל חלק מהאנשים חשים פחד לא רציונלי מטיפול השיניים, כתוצאה מטראומת ילדות או תפיסה שגויה של אופי הטיפול, וכתוצאה מכך נמנעים ממנו ופוגעים בעצמם ובבריאות השיניים שלהם. הדבר נכון במיוחד בנוגע לילדים – שאצלם הפחד רציונלי עוד פחות, בגלל שלרוב הוא ניזון מהסביבה ומדעה קדומה ולא מחוויה כלשהי שעברו בעצם. ילדים רבים חוששים להיכנס לרופא השיניים בשל עלילת אימים ששמעו מחבר, מהטלוויזיה או מהסביבה שלהם.

חשוב לציין, אגב, את ממדי תופעת הדנטופוביה – מחקר אמריקאי קובע כי 75% מהאמריקאים סובלים במידת מה מפחד מרופאי שיניים. בישראל התופעה נפוצה פחות, והממדים מוערכים בכ-20% מכלל התושבים. נשמע מעט? הרי שמדובר במעל למיליון תושבים – אחד מכל חמישה – המפחדים מטיפול שנחוץ לבריאותם.

 

טיפול מתאים לילדים

טיפולי שיניים מתאימים לילדים הם ענף בפני עצמו ברפואת השיניים, המתמקד ברפואת שיניים לילדים. רפואה מסוג זה מסובכת מעט יותר מרפואת שיניים רגילה, מאחר ומדובר בטיפולים בשיני חלב עדינות שעתידן לנשור, ובהתחשב בחרדה הכללית בקרב ילדים מטיפולי השיניים. כמה מהטיפולים המומלצים ביותר לילדים אצל רופא השיניים:

  • איטום חריצים – ציפוי השיניים הטוחנות (הקבועות) של הילד, על מנת להגן עליהן מפני חורים.
  • ניקוי שיניים – צחצוח לא יעיל נפוץ בקרב ילדים. רופאי השיניים יכולים לבצע ניקוי פלאק ואבנית בביקורות שגרתיות אחת לחצי שנה, וכך למנוע התפתחות חורים בשיניים.
  • ציפוי פלואוריד – הליך קצר ופשוט שמגן על שיני הילדים שלכם לאורך זמן.

 

התמודדות עם הפחד – הכנת הילד לטיפול

אבל הבעיה בטיפולי שיניים לילדים היא לרוב לא בטיפול עצמו, אלא בכל מה שקודם לו. איך משכנעים את הילד שהשד הגדול והנורא לא גדול ולא נורא בכלל? איך גורמים לו להתגבר על הפחד הלא רציונאלי מרופא השיניים? התשובה לכך נעוצה בעיקר בעבודה מקדימה והכנתו לטיפול השיניים. שיטה מצוינת אחת היא להרגיל אותו למרפאה ולרופא השיניים מגיל צעיר יחסית – כך שהוא לא יירתע בכניסה ראשונה למרפאת השיניים, ויכיר את הסובבים ואת הסביבה. חשוב למנוע מהילד סיפורי אימים על חוויות קשות בטיפולי שיניים, ולהתחיל לדבר איתו על הטיפול כבר כמה שבועות לפניו – כך שהוא ידע שמדובר בהליך פשוט ולא כואב.

 

אסור להיכנע לפחד הילד

מעל לכל – בריאות השיניים של הילדים שלכם היא המטרה כאן, ואת זה אסור לכם לשכוח. גם אם מדובר בטיפול שיניים של ממש, כתוצאה מנזק שנגרם להן – אסור לכם להירתע מהפחד או הבכי של הילד שלכם, כי טובתו היא זו שעומדת לנגד עינכם. כמובן שכמו בכל דבר אחר – שמירה על אורח חיים בריא בשמירה על השיניים והקפדה על שגרה ותזונה נכונים ובדיקות שגרתיות, יבטל את הצורך בטיפול כואב לאחר מכן.

ראשי / מדיה / בלוג / פחד מרופאי שיניים – תופעה נפוצה